Kannanotto: Kuosikuvituksen hinnoittelu

Tekstiiliteollisuudella on Suomessa on pitkät perinteet. Tästä esimerkkinä on Finlaysonin huikea 200. juhlavuosi, jonka kunniaksi on järjestetty suunnittelukilpailu Finlayson x Felissimo. Juhlalla on kuitenkin varjonsa, sillä kuosisuunnittelijoiden korvaukset eivät ole saapuneet tämän vuosisadan puolelle.

Teksti: Minna Ainoa, viestijä ja kuvitusaktivisti. Kuvitus: Anu Saari
Kirjoitusaika: 6.5.2020

Finlayson on juhlavuotensa kunniaksi järjestänyt suunnittelukilpailun yhdessä Japanilaisen Felissimon kanssa. Kilpailun palkinnoista kerrotaan näin:

”Kilpailussa valitaan kaksi voittajaa. Voittajat saavat 1000 € suuruiset rahapalkinnot. Voittajien kuosit pääsevät osaksi Finlaysonin ja Felissimon yhteistyötuotteita. Lisäksi voittajakuosilla on mahdollisuus päästä osaksi Finlaysonin mallistoa, jonka tuotteita myydään niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Yhteistyömalliston tuotteita voivat olla esimerkiksi mekot, paidat ja laukut. Valitut voittajakuosit ovat saattavat näyttää hieman erilaisilta lopullisissa tuotteissa. Tuotteistuksen lisäksi voittajakuosit pääsevät osaksi kuosiarkistoja.”

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? 1000€:n kertakorvauksella designit siirtyvät kahden yrityksen, eli Finlaysonin ja Felissimon käyttöön. Finlaysonin kuosiarkistoon “pääsy” tarkoittaa sitä, että  Finlayson voi tehdä designilla mittavaa kansainvälistä lisensointikauppaa rajattomasti hamaan tulevaisuuteen saakka.

Lisensointi on merkittävä osa Finlaysonin liiketoimintaa. Esimerkiksi Anu Saaren suunnittelema pandahahmoista koostuva kuosi nimeltä Ajatus on ollut erittäin suuri kaupallinen menestys. Kuviota on myyty Suomessa, Japanissa ja Kiinassa viimeiset 14 vuotta, ja tällä hetkellä kuvio on osa Finlaysonin yhteistyömallistoa japanilaisen UNIQLOn kanssa. Siitä on valmistettu muun muassa pussilakanoita, päiväpeittoja, kasseja, pyyhkeitä, torkkupeittoja, mattoja, sukkia, toilettipusseja, sukkahousuja, alusvaatteita, paperituotteita, laukkuja jne. Näin laajan käytön kohdalla mainittu 1000€:n korvaus kuosin suunnittelijalle on kohtuuttoman pieni.

Finlaysonin kilpailun teemana on: ”Kauneus, jota jäisin kaipaamaan”.

Oman ehdotukseni jätän tähän nimellä: ”Korvaus, jota jäisin kaipaamaan”.

On merkillistä, että yritysyhteistyössä lisensointi pystytään hinnoittelemaan hyvinkin tarkasti, mutta suunnittelijoiden kohdalla tämä osaaminen katoaa. Muilla luovilla aloilla erilaiset rojaltisopimukset ja tekijänoikeuksien lisensoiminen markkina-alueen, käyttöajan sekä tuotemäärän mukaan ovat normaali toimintamalli ja olennainen osa ammatillista perusosaamista.

Olen vuosien varrella kuullut useita perusteita sille, miksi kertakorvauksessa halutaan pysyä.
“Aina on toimittu näin” ja “monimutkainen hinnoittelu on hankalaa” joutavat romukoppaan, sillä nykyään prosessien on oltava reiluja ja läpinäkyviä, jos kiristyvässä kilpailussa halutaan pärjätä. Tähän kaikkeen Kuvittajat ry antaa mielellään opastusta niin jäsenilleen kuin myös työn ostajille.

Vastuullisen toimijan on hyvä tietää, että EU:n tekijänoikeuksia säätelevä DMS-direktiivi tulee sisällyttää osaksi jäsenmaiden lainsäädäntöä 7.6.2021 mennessä. Koska tekijöiden ja esittävien taitelijoiden heikompaa neuvotteluasemaa käytetään edelleen hyväksi ja aiheeseen liittyy paljon tulkintaeroja, suomalaisten luovien alojen tekijöitä edustava Tekijäfoorumi ehdottaa direktiivin kansalliseen käyttöönottoon mm. tarkennusta asianmukaisen ja oikeasuhteisen korvauksen periaatteesta (artikla 18). DMS-direktiivin sisällöstä voi lukea lisää täältä

Arkisto

Toukokuu

Apurahan ylistys: neuvoja hakijalle

Apila Pepita Ateenan residenssissä

Kannanotto: Kuosikuvituksen hinnoittelu

Puheenjohtajan puheenvuoro: Kuvitus poikkeusoloissa

Virpi Talvitie Rooman residenssissä

Marraskuu

Miten Kuvittajat ry syntyi?

Kuvittaja-klubi Tampere vieraili Tommi Musturin työhuoneella

Terveisiä Baskimaasta: Irudika-kuvitusfestivaalit Bilbaossa

Ilmastolakko 2019: Kuvittajat osana muutosta

Kuvitusseminaari Sophie harjoittelijan näkövinkkelistä

Kuvajournalismista ja sananvapaudesta

Harjoittelijamme Oskarin pääsiäisterveiset

Kapteenin tervehdys

Joulukuu

Terveisiä Lontoon kuvitusmessuilta

Nicole harjoittelijan kiitokset

Moottoriurheilua kuvittamassa

Marraskuu

Visuaalinen materiaali ja tekijänoikeudet – konferenssi Tukholmassa

Kuvittajat ry:n kannanotto Turun kaupungin toriaitakilpailuun

Tampereen kuvittaja-klubi: Matti Kota

Työharjoittelijan syysterveiset

Yara Kono Kuvittajat ry:n vieraana lokakuussa

Alkusyksyn hulinaa Galleria Kuvituksessa

Yhdistys, eettisyys ja kuvitustaide

Dark love: Kuvittaja Ateenan residenssissä

Toukokuu

Kuvittaja-Klubi Tampere vieraili Daniel Stollen luona

Kuvittaja-klubi Helsinki kokoaa kuvittajat piirtämään yhdessä

Yhteisöllisyys on parasta mitä yhteisö voi antaa!

Kuvittajat Bolognan lastenkirjamessuilla

Maaliskuu

Saluti da Roma

Animaatioita ja robotiikkaa – eli kuulumisia työharjoittelusta