Kuvittajat ry:n kannanotto Turun kaupungin toriaitakilpailuun

Kuvittajat ry  on valtakunnallinen toimija, joka tavoitteena on edistää suomalaisten kuvittajien asemaa sekä osallistua luovan alan ammattilliseen keskusteluun.

Teksti: Minna Ainoa
Kirjoitusaika: 13.11.2018

EDIT 14.11.2018:
Turun Kaupunki on esimerkillisesti korjannut kilpailusäännöt ehdotuksemme mukaan ja infonnut tästä Twitterissä ja Facebookissa 13.11 klo 17.13. Kiitämme yhteistyöstä!

Turun kaupungin toriaitakilpailu herätti alussa positiivisen kiinnostuksen, sillä on hienoa, että kaupungit suovat asukkailleen mahdollisuuden osallistua katukuvan parantamiseen ja julkisen taiteen lisäämiseen. Ehtojen tulisi kuitenkin olla reilut ja taiteen tekijöitä ammattimaisesti tukevat.

Aitakilpailun ympärillä on käyty julkista keskustelua heti sen julkistamisesta lähtien, ja järjestävää tahoa on lähestytty asian tiimoilta sekä taidejärjestötasolla että yksityisviesteillä. On selvää, ettei järjestävällä taholla ole joko halua tai ymmärrystä nähdä kilpailun ongelmallisuutta, joten asia vaatii selkeyttämistä vielä kerran.

Kilpailun lahjakorttipalkinnot ovat oma ongelmansa, tätä Kasper Strömman avasi blogissaan ansiokkaasti. Hyvän kilpailuetiikan mukaisesti palkinnot, vaikka pienetkin, tulisi mainita eksaktisti. Epämääräinen “lahjakortteja” on harhaanjohtava ja aliarvioiva. Tätä suurempi ongelma on, että kilpailuun osallistuminen siirtää automaattisesti kaikki oikeudet kaupungin käyttöön myös niiltä, joita ei palkita. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kaupunki voi tuottaa kaikista kilpailuun osallistuneiden kuvituksista vapaasti myyntituotteita, käyttää niitä haluamallaan tavalla missä tahansa julkaisussa ja mediassa, muunnella kuvituksia haluamallaan tavalla ja luovuttaa tai myydä niitä eteenpäin. Kun tästä on keskusteltu sosiaalisessa mediassa, kaupunki on perustellut tarvitsevansa kaikki oikeudet, jotta voivat ”julkaista kaikki tai osan ehdotuksista verkossa tai mahdollisessa näyttelyssä”.

Tällaista käyttöä varten ei tarvita kaikkia oikeuksia. Riittää, että kerätään pelkkä lupa esittää töitä julkisesti. Konkreettinen parannusehdotus kilpailun sääntöihin on tämä: Korvataan lause “Kaupunki omistaa kaikki oikeudet kilpailutöiden käyttöön” seuraavasti: ”Kaupungille jää oikeus esittää kilpailutöitä näyttelyssä, verkkosivuilla ja somekanavilla, kaikesta muusta käytöstä sovitaan erikseen tekijöiden kanssa.”

Kuten kaikilta suurilta toimijoilta, myös Turun kaupungilta odotetaan vastuullisuutta kaikessa toiminnassa. Nyt kilpailun ohjeistus osoittaa suurta piittaamattomuutta tai tietämättömyyttä luovien alojen ammatillisista suosituksista. Kilpailun sääntöihin liittyvä keskustelu somessa sekä Kasper Strömmanille lähetetty ojentava kirje antaa karun kuvan siitä, miten kaupunki suhtautuu tässä asiassa sekä ammattilaisiin että amatööreihin. Myös aiheen ympärillä Facebook-keskustelussa mainittu ammattilaisten kanssa sopimuksista vääntäminen nostattaa kysymyksiä. Toivottavasti kaupungilta löytyy jatkossa enemmän rakentavaa ymmärrystä luovan työn tekemisen ehdoista.

Kuvittajat ry ehdottaa, että kilpailun sääntöihin kirjataan ehdotettu rajaus siirtyvien tekijänoikeuksien osalta ennen kilpailun umpeutumista. Olemme järjestönä mielellämme mukana kehittämässä Turun kaupunkikuvaa ja suunnittelemassa parempia kilpailuja – myös tekijöille.

Minna Ainoa

Kuvittajat ry:n varapuheenjohtaja