Jeremiah Shaw – Digitaalista kauneutta

Googlella, Applella ja Dropboxilla työskennellyt Jeremiah Shaw tutkii 3D-kuvituksissaan, miten näkemämme maailma rakentuu.

Teksti: Heini Huhtinen
Kirjoitusaika: 6.6.2018

Aurinkolaseissaan ja valkoisessa hymyssäään kuvittaja Jeremiah Shaw sulautuu hyvin San Franciscon trendikkäällä SoPA-alueella sijaitsevan kahvilan asiakaskuntaan: 60-luvulla kapinallisen kukkaiskansan valtaamilla kaduilla näkee nyt lähinnä tyylikkäästi pukeutuneita teknologia- ja startup-ihmisiä.

“San Francisco muuttuu hurjaa vauhtia, ja se tuo mukanaan niin hyvää kuin pahaakin”, huokaa Shaw, joka asuu vaimonsa ja kahden pienen tyttärensä kanssa vain kivenheiton päässä.

Monessa mielessä Shaw edustaa itse muutosta, joka myllää boheemiudestaan tunnettua kaupunkia uuteen uskoon. Shaw’n päivätyö on tällä hetkellä teknologiajätti Googlella, jossa hän johtaa lasten ja nuorten interaktiivisia 3D-pelejä suunnittelevaa luovaa tiimiä. Ainakin kerran viikossa Shaw kuitenkin jättää Googlen valtavan kampuksen ja livahtaa tekemään töitä kahvilaan, aika usein juuri tänne.

“Vaihteleva ympäristö on minulle tosi tärkeää. Saan paljon energiaa ihmisten ja asioiden tarkkailusta”, hän kertoo.

Havainnointi on Shaw’lla verissä. Hänet tunnetaan poikkeuksellisen kauniista ja lämminhenkisistä 3D-kuvituksista, jotka jäljentävät usein pikkutarkasti ympäröivää todellisuutta. 3D-kuvittaja katsoo maailmaa aina hieman eri tavalla kuin muut.

“Nyt esimerkiksi pohdin, miten nämä röpelöt tässä oikein muodostuvat, ja kuinka ne voisi mahdollisesti toistaa 3D-muodossa”, Shaw sanoo sivellen kahvilan puupöydän epätasaista pintaa.

Kalifornian teknologiabuumiin liittyy annos teennäisyyttä ja turhaa tärkeilyä, mutta 31-vuotiaasta Shaw’sta puuttuu kaikenlainen itsekorostus. Kohtelias, pehmeällä äänellä puhuva mies vaikuttaa ihmiseltä, joka yksinkertaisesti rakastaa työtään ja voi vain hädin tuskin uskoa, että hänelle jopa maksetaan siitä.

Ei ollut lainkaan itsestäänselvää, että Shaw’sta tulisi kuvittaja. Hän kasvoi kalifornialaisessa pikkukaupungissa ja vietti paljon aikaa kuvataiteilijaisänsä ateljeessa muttei koskaan ajatellut taidetta todellisena uramahdollisuutena.

“En vain osannut kuvitella itseäni siihen maailmaan.”

Nuori mies päätyi opiskelemaan kansainvälistä politiikkaa, koska ajatteli sen avaavan mahdollisuuksia matkustaa maailmalla.

Toisaalta Shaw oli tehtaillut huvikseen jo teini-ikäisestä julisteita ja flaijereita kavereidensa bändeille. Musiikki oli nuorelle Shaw’lle tärkeämpää “kuin mikään muu”, ja suurimmaksi esikuvakseen hän nimeää kalifornialaisen muusikko Scott Hansenin, joka loi nimeä myös graafisena suunnittelijana ja kuvittajana.

“Hansenin kautta ymmärsin, että sellainen asia kuin kuvittaminen taidemuotona edes on olemassa”, Shaw hymyilee.

Vähitellen Shaw alkoi saada yhteydenottoja myös ulkopuolisilta ihmisiltä ja yrityksiltä, jotka pyysivät häntä suunnittelemaan logoja, nettisivuja ja levynkansia. Hän sanoo olevansa onnellinen siitä, että aloitti kuvittamisen harrastuksena eikä sensuroinut itseään liikaa.

“Ikävöin välillä sitä, kuinka naiivia tekemiseni oli nuorempana. Uskalsin kokeilla ja erehtyä. Samalla uskon kehittyneeni kuvittajana aika nopeasti.”

Lopulta myös yliopistotutkinto jäi kesken, kun suunnittelu- ja kuvitustyöt veivät miehen mennessään. Aluksi Shaw työskenteli pienemmille startup-firmoille, sittemmin suuryrityksille kuten Dropboxille ja Applelle. Monialaosaajan työnkuvaan on kuulunut kuvittamisen lisäksi muun muassa käyttöliittymä-, tuote- ja pelisuunnittelua.

Shaw on täysin itseoppinut eikä ole koskaan opiskellut kuvittamista virallisessa instituutiossa. Onko se vaikuttanut hänen ammatti-identiteettiinsä?

“Pidän siitä, etten ymmärrä, kuinka jokin asia tai tekniikka toimii. Näen sen haasteena, joka suorastaan kutsuu tutkimaan ja selvittämään.”

Shaw sanoo oppineensa ennen kaikkea ystäviltään ja tuttaviltaan, jotka ovat usein olleet myös kilpailijoita. Uransa alkuvaiheilla hän tutustui työpaikallaan kuvittaja Danny Jonesiin, joka oli juuri aloittanut omat kokeilunsa 3D-tekniikan parissa. Shaw oli välittömästi myyty.

“Olen aina viehättynyt geometrisistä kuvioista. 3D-kuvituksessa tähän yhdistyy äärimmäisen laaja ja kompleksinen tekniikka, jossa riittää aina uutta opittavaa.”

Yhdessä Shaw ja Jones päättivät perustaa blogin, jossa jakaisivat vuoropäivin 3D-kokeilujaan.

“Ideana oli se, että opettelisimme yhdessä ja jakaisimme töitä matalalla kynnyksellä. Se, että tiesin Dannyn odottavan minun julkaisevan jotain joka toinen päivä, loi sopivasti painetta.”

Pikkuhiljaa vuonna 2012 perustettu Geo a Day -blogi alkoi saada lisää seuraajia ja poikia myös työprojekteja.

3D-kuvituksen luomisprosessi pitää oikeastaan sisällään monta erillistä taidemuotoa. Kun Shaw aloittaa uuden projektin, hän viettää tuntikausia tutkien kohdettta tai ilmiötä, jonka haluaa vangita työhönsä. Viime aikoina Shaw on tuottanut paljon luonto- ja kasviaiheisia kuvituksia ja viettänyt tyttäriensä kanssa aikaa San Franciscon kasvitieteellisessä puutarhassa.

“Luonnostelen kukkia, otan niiden terälehdistä kuvia ja yritän miettiä, kuinka esimerkiksi lehtien suonet oikein tarkalleen ottaen rakentuvat”, hän kuvailee.

Sitten Shaw siirtää luonnostelmansa 3D-sovellukseen ja alkaa muotoilla sille kolmiulotteista olemusta. Tässä vaiheessa työ muistuttaa paljon savenvalantaa tai kuvanveistoa.

“Kasvatan muotoja, hion kulmia. Vähitellen suurpiirteisestä möykystä alkaa piirtyä esiin jalostuneempi muoto.”

Työvaiheen päätteeksi Shawlla on käsissään niin kutsuttu “clay render” eli täysvalkoinen raakavedos. Seuraavaksi siihen lisätään väriä, valoja ja varjoja.

“Silloin minun pitää ajatella kuin studiovalokuvaaja. Luon spottivaloja, mietin sopivia varjostuksia ja sitä, kuinka valo heijastuu tietynlaisista pinnoista.”

Lopuksi taiteilija sukeltaa viimeistelemään kuvituksen pinnat ja värit. Inspiraatioksi Shaw’lla on valmiina erilaisten tekstuurien, värien ja pinnanmuotojen kollaasikokoelma, jota hän täydentää jatkuvasti.

Shaw on luonut nimeään erityisesti trendikkään “low poly” -tekniikan taitajana. 3D-kuvituksen ja tietokonepelien alkuajoista ammentava taidemuoto luo hämäävän yksinkertaisista geometrisistä kuvioista hieman kulmikkaita, usein minimalistisia kokonaisuuksia.

Shawn töissä niukka, fotorealistinen estetikka kuitenkin yhdistyy riemukkaisiin väreihin ja hilpeään tunnelmaan. Usein kuvissa seikkailevat eläinhahmot tai satuolennot.

“Olen aina pitänyt lapsille suunnatusta kuvituksesta ja toivon välittäväni töilläni lapsenmielistä iloa”, hän myöntää.

Kun Shaw suunnittelee uusia projekteja, tärkeää osaa näyttelevät aina kaksi luottokriitikkoa: jos hänen tyttärensä eivät lämpene idealle, se saattaa lentää luonnosvaiheessa romukoppaan.

Juuri nyt kuvittaja on siirtymässä realistisesta, studiokuvausta jäljittelevästä tyylistä kokeilevampaan ja yhä haastavampaan suuntaan.

“Viime aikoina töihini on ilmestynyt yhä enemmän surrealistisia ja fantastisia elementtejä. Leikittelen liioitelluilla tai vääristyneillä mittasuhteilla.”

Yhä enemmän Shawta kiinnostaa myös arkkitehtuurin ja luonnon kuvaaminen. Yksi hänen tämän hetken itsenäisistä projekteistaan tutkii San Franciscon maailmankuuluja, romanttisia puutaloja ja sitä, kuinka valo leikkii rakennusten kanssa ainutlaatuisella tavalla.

Viime vuosina taiteilija on myös lisännyt arseenaaliinsa 3D-animaation, jonka opiskelussa hän tosin toteaa vaatimattomasti olevansa vasta alkutaipaleella.

“Animaatio lisää työhön taas yhden haastavuuskerroksen”, Shaw huokaa.

“Mutta opin jatkuvasti lisää ja haluaisin tehdä tulevaisuudessa enemmän animaatioita.”

Juttutuokiomme päätteeksi Shaw pakkaa laukkunsa ja suuntaa takaisin Googlen toimistolle. Parhaillaan Shaw’n johtama tiimi työstää uusia sovelluksia, joiden avulla lapset ja nuoret voivat käyttää nettiä turvallisesti. Shaw on projektista selvästi innoissaan.

“Google on ainutlaatuinen siinä mielessä, että teemme työtä hyvin itsenäisesti pienissä tiimeissämme. Esimerkiksi Applella oli vain yksi, jättimäinen suunnittelutiimi”, hän kertoo.

Suuryritykselle työskentelyn edut ovat selviä: koska resursseja riittää, jokainen saa keskittyä tekemään oman työnsä mahdollisimman hyvin, ja tarvittaessa projekteihin palkataan äärimmäisen erikoistuneita apukäsiä. Shaw arvostaa myös sitä, kuinka paljon Google käyttää aikaa taustatutkimukseen ja testaamiseen ennen tuotteiden viimeistelyä.

“Toisaalta monta erilaista mielipidettä ja ääntä tarkoittaa sitä, että välillä omasta näkemyksestä kiinni pitäminen on vaikeaa.”

Tulevaisuudessa Shaw haaveilee oman, 3D-kuvituksiin erikoistuneen yrityksen perustamisesta. Toistaiseksi hän kaivaa aikaa itsenäisille projekteilleen tiukalla kurinalaisuudella. Useimpina arkiaamuina kuvittaja herää tasan 5:30 ja antaa mielikuvituksensa lentää pari tuntia.

“Välillä herätykset tuntuvat vaikeilta, mutta ennen kaikkea omat aamutuntini tekevät minut onnelliseksi.”

Share Buttons

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail to someone

Lisää artikkeleita

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail to someone