Kansainvälistä kilpailuhuumaa

Kuvittajan kannattaa olla tarkkana, millaisiin kilpailuihin osallistuu. Massiivisen The World Illustration Awards -kilpailun takana on kansainvälinen kuvittajien järjestö.

Teksti: Sara Kärpänen Pääkuva: Amber Vittoria
Kirjoitusaika: 2.3.2021

Kuvituskilpailut ovat iso bisnes, mutta ne tarjoavat myös arvokasta nostetta monen kuvittajan uralle.

The World Illustration Awards on yksi maailman tunnetuimpia kuvitusalan kilpailuja, jolla on yli 45-vuotiset perinteet. Massiivisen kilpailun takana toimii kansainvälinen kuvittajien yhdistys Association of Illustrators yhteistyössä amerikkalaisen Directory of Illustrationin kanssa. Kilpailuun voi osallistua asuinpaikasta riippumatta, eikä osallistuminen vaadi AOI:n jäsenyyttä.

Lontoossa sijaitsevalla, globaalilla Association of Illustrators -yhdistyksellä on jäseniä yli 38 maasta ja se on tukenut kuvittajien kansainvälistymistä, verkostoitumista ja työllisyyttä jo vuodesta 1973. Kuvituskilpailun johtaja Sabine Reimer on ollut mukana järjestämässä kilpailua yli 15 vuoden ajan. Alun perin Saksasta Iso-Britanniaan muuttanut muotoilija päätyi työskentelemään kilpailun pariin sattumalta.

”Aluksi World Illustration Awards kulki nimellä Images. Tuttavani pyysi minut mukaan sen valtavan teoskatalogin suunnitteluun. Olen oppinut ymmärtämään ja arvostamaan kuvitusmaailmaa työnkuvani kautta, vaikka en koskaan opiskellut alaa”, Reimer kertoo.

Teoskategorioita kilpailussa on yhteensä kymmenen, ja jokaisessa kategoriassa on kolme tuomaria, jotka ovat alansa asiantuntijoita. Tuomaristossa ovat olleet edustettuina esimerkiksi Time- ja Wired-lehdet, Penguin Random House -kustantamo ja Google. Reimerin mukaan World Illustration Awards on ennen kaikkea ponnahduslauta alan toimijoiden silmissä.

”Osallistujat saavat näkyvyyttä sosiaalisen media, painetun katalogin ja kilpailuun huipentuvan näyttelyn kautta. Kuvittajat saavat yhteydenottoja katalogin ja näyttelyn perusteella, ja joskus kilpailun tuomarit kiinnostuvat tekijöistä ja haluavat tehdä yhteistyötä.”

Kanadalainen Jess Hannigan voitti New Talent -sarjan Exploration-kategorian “After Party”-kuvituksillaan.

World Illustration Awardsin palkintosummat eivät ole erityisen suuria: koko kilpailun voittaja saa palkinnoksi 2000 puntaa. Käteispalkinnon lisäksi voittajalle annetaan markkinointipaketti Directory of Illustrationiin, jonka arvo on noin 4330 euroa. New Talent -kategorian voittajalle myönnetään 1000 euron rahapalkinto.

Osallistuminen kilpailuun maksaa yhdellä työllä on 34 euroa ja 58 euroa useammalla teoksella. Voittoa tavoittelemattomalle yhdistykselle maksut takaavat kilpailun jatkuvuuden ja kattavat järjestämiskustannukset. Kilpailun johtajalla on selkeä kanta, miksi kilpailun osallistumismaksu kannattaa.

”Osallistujat ovat ammattilaisia, alansa huippuja. On tärkeää, että kilpailuun osallistuminen otetaan tosissaan. Meille lähetetään harvoin viimeistelemättömiä tai ammattitaidottomia teoksia”, Reimer toteaa. Vime vuonna kilpailuun saapui yhteensä 4300 teosehdotusta, joista 4000 oli Reimerin mukaan äärimmäisen kovalaatuisia.

Reimer toteaa, että on olemassa kuitenkin useita kilpailuja, jotka on järjestetty ainoastaan rahamielessä. Reimer ei kannustaisi ketään osallistumaan kilpailuihin, jossa yritys saa kaikki oikeudet tekijän työhön mainintaa vastaan.

”Itseasiassa en koskaan antaisi tekijänoikeuksia teoksiin ilman, että siitä maksetaan asianmukainen palkkio. Se on alan etiikan vastaista. Usein kaupalliset kilpailut polkevat kuvittajien oikeuksia.”

Jacques Kleynhans oli WIA 2020 ammattilaissarjan voittaja “Exploration”-kategoriassa. Epälineaarisen, lautapelimäisen kuvakerronnan aiheina ovat muisti, masennus ja unet.

Ilmoittautuminen World Illustration Awardsiin on avoinna vuosittain joulukuusta helmikuuhun. Keväällä tuomaristo ilmoittaa 500 parasta teosta, ja syyskuussa julkaistaan 200 teoksen shortlist, katalogi ja kuvitusnäyttely. Kilpailu huipentuu lokakuussa palkintogaalaan. Sitten alkaakin jo uuden kilpailun suunnittelu.

Koronapandemia on vaikuttanut myös WIA:n toimintaan ja rakenteeseen. Kilpailun loppunäyttely on vuosittain järjestetty Lontoossa maineikkaassa Somerset Housen galleriatilassa, joka kerää noin 10 000 kävijää kesän aikana. Kilpailu on kiertänyt ympäri Iso-Britanniaa ja ollut esillä muun muassa Shanghaissa. Viime vuonna näyttely järjestettiin kuitenkin ensimmäistä kertaa virtuaalisesti. Vaikka uusi tilanne vaati sopeutumista, se sai aikaan myös positiivisia muutoksia: näyttely sai ennätysmäärän kävijöitä.

”Verkkogalleriassa vieraili pelkästään ensimmäisen kuukauden aikana yli 20 000 kävijää, eli yli puolet enemmän, kuin mitä fyysisessä näyttelyssä koko kesän aikana”, Reimer kertoo.

Verkkonäyttelyssä pystyi esittelemään myös töiden tekovaihetta ja liikkuvaa kuvaa, mihin galleriatiloissa ei normaalisti olisi mahdollisuutta.

Association of Illustrators on reagoinut poikkeustilanteeseen myös järjestämällä digitaalisia keskustelutilaisuuksia, virtuaalisia tapaamisia ja kokoamalla infopaketteja kuvittajille tarjottavista tuista.

”Kuvittajat ovat uskomattoman sitkeitä ja sopeutuvaisia”, Reimer sanoo.

Faye Yuqing Yan voitti New Talent -sarjan Editorial-kategorian “Brexit Starter Pack”-kuvituksillaan. Maisterityö Kingstonin yliopistoon heijastelee hänen omia kokemuksiaan maahanmuuttajana Britanniassa.

Kilpailun pitkän historian aikana kuvitustrendit ovat vaihdelleet. Tällä hetkellä etenkin animaatiot ja GIF-kuvitukset ovat suosiossa.

Maailmantapahtumat ja yleinen ilmapiiri heijastuvat myös kuvitusten sisällössä. Vaikka AOI ja WIA ovat poliittisesti sitoutumattomia, Reimerin mielestä on vain hyvä, että teokset ottavat kantaa maailman tapahtumiin.

”Kuvittaminen on ollut historiallisesti tärkeä poliittisen aktivismin väline, jonka avulla voi kommunikoida vaikeistakin asioista. Sillä on edelleen paikkansa”, Reimer toteaa.

Kun Trump valittiin presidentiksi vuonna 2016, seuraavaan vuoden sadossa näkyi useita oransseja hiuspehkoja.

”Teoksissa oli myös poikkeuksellisen paljon synkkiä ja mustavalkoisia teoksia, jotka käsittelivät menetystä jollain tavalla. Aiheisiin saattoi vaikuttaa USA:n presidentinvaalien lisäksi Brexit”, Reimer pohtii.

Juttua kirjoittaessa kilpailuun on osallistunut satoja töitä, joiden joukosta ei ole kuulemma vielä erottunut vahvoja tyylillisiä yhtäläisyyksiä ‒ tai virusaiheista teoksia.

Siihen, mikä erottuu kilpailun joukosta, ei ole yhtä selkeää reseptiä. Viime vuoden voittajatyö, Amber Vittorian Women In The Workplace, oli Reimerin mukaan esimerkki ehdotuksesta, jossa yhdistyy selkeä idea ja omaperäinen tyyli. Kuvitus kertoo naisten työelämästä.

”Idean täytyy tulla esille, mutta kokeilevuus on plussaa”, Reimer toteaa.

Hänellä on myös ohje menestykseen kuvitusuralla ja kilpailuissa.

”Luota itseesi, seuraa intuitiosi, kokeile ja uskalla epäonnistua!”

Lisää artikkeleita

Share: