Kuvittajat ry avaa uuden gallerian Helsingissä 1.2.2018

Kirjoitusaika: 1.2.2018

Kuvittajat ry avaa uuden kuvitustaiteen gallerian Helsingissä 1.2.2018. Kuvittajat ry:n ylläpitämä Galleria Kuvitus on Suomen ainoa kuvitustaiteeseen perehtynyt galleria, jossa tullaan järjestämään vuosittain 10 jurytettyä ja kuratoitua näyttelyä.

PDF-tiedote medialle 1.2.2018 >
Gallerian nettisivulle >
Gallerian Facebook-sivu >

Galleria Kuvituksen värikäs avajaisnäyttely näyttää prosessin kuvituksen takana

Avajaisnäyttelyssä Toisaalla – Elsewhere nähdään rinnakkain kaksi erilaista maailmaa ja lähestymistapaa kuvittamiseen. Emmi Jormalaista ja Laura Lehtistä yhdistävät kaukokaipuu ja rakkaus luontoon. He eivät koe kuvituksen perinteisiä esittämistapoja ja teosten kehystämistä itselleen mielekkäinä. Tärkeämpiä asioita ovat vapaus ja leikki, työskentelyprosessi ja lopputulos joka on tarkoitettu kosketeltavaksi, tai jopa häviämään.

Emmi Jormalainen (s. 1979) työstää parhaillaan hevosaiheisista piirroksista rakentuvaa taiteilijakirjaa Lost, joka ilmestyy vuoden 2018 aikana. Kirjan tekemiseen on Taiteen edistämiskeskuksen apuraha. Jormalainen piirtää avajaisnäyttelyn aikana perjantai-iltapäivisin galleriatilassa kuvia tulevaan kirjaansa. ”Yleisön edessä tapahtuva työskentely avaa storyboardin mukaan etenevää kirjantekoprosessia. Yleensä ihmiset näkevät kirjoissa vain valmiit kuvat ja lopputuloksen”, pohtii kuvittaja. Näyttelyssä nähtävät piirustukset on tehty Lost-kirjaa varten tai ne liittyvät tiiviisti kirjan sisältöön. Näyttelykauden aikana kuvien määrä kasvaa ja esillepano muuttuu. Esillä on myös Jormalaisen aikaisempia taiteilijakirjoja.

Kuvittaja Laura Lehtinen (s. 1982) on maalannut galleriaan avajaisnäyttelyn ajaksi mielikuvituksen, eli muraalin jonka ympäröimänä Jormalainen työstää omaa projektiaan eteenpäin. Lehtistä on inspiroinut Karl von Frischin kirja Eläinten arkkitehtuuri. Avajaisnäyttely esittelee rinnakkain myös kaksi kuvittajan tärkeää työvälinettä: Ideointikyvyn ja kyvyn toimia asiakkaan toiveiden mukaisesti. Mielikuvituksellisen muraalin lisäksi Lehtinen on toteuttanut gallerian alakertaan yhdistyksen toiveiden mukaan tehdyn tilaustyön, joka jää tilaan näyttelyn jälkeen.

Uudet toimitilat ovat täynnä kuvitusta

Galleria toimii Kuvittajat ry:n uusien toimitilojen yhteydessä. Yhdistyksen monimuotoisen toiminnan sovittamisessa kompaktiin liiketilaan on apua antanut sisustusarkkitehti Hanni Koroma. Laura Lehtisen lisäksi tiloihin ovat tehneet pysyvät teoksensa kuvittaja Ilona Partanen ja muotoilija Mariana Núñez Sánchez. Yhdistyksen toimisto- ja kokoustilaan sijoittuu Showroom, joka esittelee lukuisien kuvittajien tyylejä ja muilta taiteen aloilta kutsuttuja vieraita. Showroomin ripustus vaihtuu neljä kertaa vuodessa ja tila on avoinna yleisölle lauantaisin. Alkukevään Showroomiin osallistuvat kuvittajat Minna Ainoa, Sari Airola, Janne Harju, Päivi Hintsanen, Maija Hurme, Jani Ikonen, Liisa Kallio, Suvi Kari, Leena Kisonen, Janne Korsumäki, Anna Emilia Laitinen, Mirva Liimatta, Sac Magique, Sanna Mander, Marika Maijala, Harri Manner, Camille Romano, Nadja Sarell, Jenni Tuominen, Vesa Valkonen, Maria Vilja, Silja-Maria Wihersaari ja Wensi Zhai, sekä Showroomiin kutsuttu muotoilija, lasitaiteilija Camilla Moberg.

Taiteidenvälinen ohjelmisto luo uusia siltoja

Taiteidenvälinen ohjelmisto on luonnollinen osa Galleria Kuvituksen toimintaa. Performanssitaiteilija Mimosa Pale esiintyy gallerian avajaisissa 1.2. klo 17–20 Wild Angelicas -ryhmän kanssa. Vaeltavat Kuhilaat -teos juhlistaa Kuvittajat ry:n vaelluksen päättymistä ja yhdistyksen oman toimitilan avaamista. Teoksella on vahva visuaalinen yhteys avajaisnäyttelyyn: Emmi Jormalaisen hulmuavaharjaisiin hevosiin ja Laura Lehtisen värikkääseen mielikuvitusmaailmaan. Veistokselliset performanssihahmot seikkailevat galleriassa ja sen ympäristössä avajaisten aikana ja asettavat taiteen ajatuksen vasten epätavallisia maisemia. Esiintyjät: Maria Duncker, Anne Hiekkaranta, Mimosa Pale ja Pive Toivonen.

Kiitämme avajaistapahtumien tukijoita:

AOC51, GreenStreet, Silvoplee, Stadin Panimo, TakeT.

Lisätiedot puhelimitse: p. 044 769 6291, Veera Pekkinen / Kuvittajat ry

Haastattelupyynnöt: galleria(at)kuvittajat.fi