Zalkon mukaan Pariisissa on meneillään hedelmällinen vaihe, jossa moni tekijä ja galleria rikkoo rajoja kuvituksen ja piirrostaiteen välillä. Piirtäminen on cool, ja sellaiset taiteilijat kuin Brecht Evens tai Dominique Goblet venyttävät käsitystä piirtäjän roolista.
”Itseänikään en ole koskaan halunnut lokeroida, mutta joskus on vaikeaa selittää ihmisille, mitä teen. Ammatti-identiteetin suhteen olen kriisissä koko ajan.”
Jos joksikin Zalko on luokiteltava, on hän ennen muuta piirtäjä.
”Olin jo koulussa se, jolta luokkakaverit tulivat pyytämään piirroksia. Piirsin koulussa, kotona ystävien kanssa, yksin kuunnellen radiota… En koskaan lopettanut piirtämistä.”
Zalkon juutalainen äiti oli ennen Ranskaan muuttamista työskennellyt taiteilijana kibbutsissa eli juutalaisessa kollektiiviyhteisössä. Kun Aline syntyi, hän lopetti maalaamisen kokonaan ja päätti välittää osaamisensa lapselleen.
”Kävimme paljon museoissa ja äiti pyysi minua tekemään tulkintoja näkemistämme teoksista. Tein 5-vuotiaana oman versioni Gauguinin Keltaisesta Kristuksesta. Muistaakseni laitoin Jeesuksen roikkumaan jättimäisistä nauloista ja isot kyyneleet valumaan hänen poskilleen.”
Lukion jälkeen Zalko haaveili ryhtyvänsä Jean-Paul Sartreksi. Mitään ammatillista päämäärää hänellä ei ollut.
”Vanhempani olivat aina kannustaneet minua taiteen tekemiseen, mutta paradoksaalisesti heitä järkytti, etten ollut hankkimassa porvarillista ammattia lukion jälkeen. Pariisin Beaux-Arts -taideakatemiaan he kielsivät minua hakemasta.”
Vanhempia miellyttääkseen Zalko haki ja pääsi opiskelemaan taideteollista korkeakoulua vastaavaan Arts Décoratifsiin. Koulu toi paljon uusia ystäviä, mutta oppitunneilla hän ei juuri käynyt.
”Yksi minulle tärkeä opettaja ehdotti, että New York voisi sopia minulle. Lähdin käymään siellä ystäväni kanssa, valaistuin ja päätin järjestää itseni sinne opiskelijavaihtoon.”
New Yorkista tuli Zalkon tärkein taidekoulu ja ehtymätön visuaalinen innoittaja. Usean vuoden ajan hän teki hanttihommia Ranskassa ja matkusti kaupunkiin aina kun pystyi. Yöt hän nukkui ystävien sohvilla, päivät kierteli kaupunkia ja piirsi piirtämistään. Rekkoja, rakennustyömaita, valtateitä.
”Hajut, äänet, muodot, ihan kaikki siellä inspiroivat minua. Kun kuljen Pariisissa Seinen yli, minulle ei tule yhtään visuaalista ideaa, New Yorkissa samanmittaisella matkalla niitä tulee 50. New Yorkin AD on selvästi parempi kuin Pariisin”, Zalko nauraa.
New Yorkissa Zalko löysi myös edelleen käyttämänsä työvälineet, halvat kuulakärkikynät, tussit ja puuvärit.
%22%20transform%3D%22translate(1.6%201.6)%20scale(3.20313)%22%20fill-opacity%3D%22.5%22%3E%3Cellipse%20fill%3D%22%23516200%22%20cx%3D%22134%22%20cy%3D%2296%22%20rx%3D%2279%22%20ry%3D%2247%22%2F%3E%3Cellipse%20fill%3D%22%23fff%22%20rx%3D%221%22%20ry%3D%221%22%20transform%3D%22matrix(8.26866%20-254.8659%2028.38087%20.92077%20234.6%20154)%22%2F%3E%3Cellipse%20fill%3D%22%23fff%22%20rx%3D%221%22%20ry%3D%221%22%20transform%3D%22matrix(229.0828%20112.00925%20-22.79663%2046.62398%2047%20189)%22%2F%3E%3Cellipse%20fill%3D%22%23fefcff%22%20cx%3D%22125%22%20cy%3D%2210%22%20rx%3D%22255%22%20ry%3D%2215%22%2F%3E%3C%2Fg%3E%3C%2Fsvg%3E)