Juan Molinet’n, 41, uraa on pitkälti määritellyt uteliaisuus eri kulttuureja kohtaan. Argentiinasta kotoisin oleva kuvittaja ja graafinen suunnittelija asuu ja työskentelee nykyään Berliinin Neuköllnin kaupunginosassa.
“Rakastin tutkia lapsena maailmankartastoa ja päätin jo silloin, että vielä jonakin päivänä näkisin maailmaa. Kuvittajana olen kehittynyt eniten juuri ulkomailla asuessani ja matkustaessani.”
Molinet on keskittynyt urallaan etenkin hahmosuunnitteluun ja on työskennellyt yrityksille kuten Nike, Disney, Nickelodeon, YouTube ja Vice. Hahmosuunnittelun lisäksi kuvittajan monipuoliseen uraan on kuulunut vuosien aikana myös muun muassa muraaleja, pakkaussuunnittelua, animaatioita ja julisteita.
Parikymppisenä Molinet opiskeli graafista suunnittelua Argentiinan pääkaupungin Buenos Airesin yliopistossa ja rahoitti opintojaan tekemällä suunnittelijana töitä yrityksessä, joka oli “kuin logojen pikaruokala.” Päivät venyivät pitkiksi: aamulla yliopistoon, opintojen jälkeen töihin, töiden jälkeen opiskelua, muutaman tunnin yöunet ja sama seuraavana päivänä uudestaan. Lopulta Molinet jätti koulun kesken, koska koki saavuttavansa enemmän käytännössä kuin koulunpenkillä.
Ensimmäistä työkokemusta seurasi kokopäivätyö tuotantoyhtiössä, jonka asiakkaisiin kuului muun muassa Music Television. Myös palkka oli uudessa pestissä tuplasti parempi.
“Opiskelin uusia ohjelmia jatkuvasti ja opin virheitteni kautta.”
Eurooppaan Molinet muutti lopullisesti kuusi vuotta sitten, sillä hän halusi itselleen paremman toimeentulon ja vakaamman tulevaisuuden kuin kotimaassaan. Buenos Aires on tunnettu hedelmällisenä kulttuurikaupunkina, mutta Argentiina kärsii jatkuvista talouskriiseistä. Ennen muuttoa Molinet’lla oli Berliinistä tiedossa oma työhuone ja asunto, ja hän tunsi muutaman paikallisen kuvittajan.
Kuvittamisen ohella Molinet’n toinen intohimo, matkustaminen, on vienyt häntä eri projekteihin.
“Joskus olen keskittynyt reissaamiseen niin paljon, että olen unohtanut pitää kuvittamista yllä. Matkustamiseni on tosin vähentynyt huomattavasti viime vuosina, koska olen tietoinen sen aiheuttamasta hiilijalanjäljestä.”
Kuvittajan uran yksi kohokohdista on ollut Japanin-matkasta yhdessä ystävän, ohjaaja Dante Zaballan kanssa tehty lyhytelokuva My Trip to Japan. Lyhytelokuva on esitetty kansainvälisillä festivaaleilla ja gallerioissa, ja sille myönnettiin muun muassa parhaan lyhytanimaation palkinto Argentiinassa ja Chicagon Avant Edge -elokuvafestivaaleilla vuonna 2019.
“Lähden erityisen mielelläni mukaan projekteihin, jotka kehittävät minua kuvittajana. Me luovan työn tekijät tarvitsemme ympärillemme ihmisiä, jotka kannustavat meitä kasvamaan.”
Tällainen kasvunpaikka oli esimerkiksi muraalimaalaus ja näyttely Buenos Airesin kulttuurikeskus El Recoletaan vuonna 2018. Työ vaati häntä palaamaan Argentiinaan kolmeksi viikoksi, mutta vierailu venyi koronapandemian takia lopulta kolmeksi kuukaudeksi.
“Kun minua pyydettiin mukaan projektiin, olin kieltäytyä mahdollisuudesta, koska ajattelin, että urakka olisi liian iso. Taistelen edelleen välillä sitä ajatusta vastaan, että en ole tekijänä tarpeeksi hyvä. Lopulta ystäväni takoi minuun järkeä.”
Molinet’n asiakasluettelo on kattava, mutta hän ei ole pyrkinyt hakemaan asiakkaita tai suuria brändinimiä tietoisesti. Joskus myös epäonnistumiset ovat kääntyneet myöhemmin voitoiksi tai poikineet uusia asiakkaita.
“Asiat ovat harvoin yhtä negatiivisia, kuin mitä epävarmuuden alhoissa ajattelemme. Optimismi auttaa uralla eteenpäin.”
Molinet on tehnyt töitä freelance-kuvittajana nyt 11 vuoden ajan. Hänen ensimmäinen yrityksensä vapaana kuvittajana tyssäsi muutaman kuukauden jälkeen, ja Molinet palasi tekemään hahmojen suunnittelua kuukausipalkalla. Lopulta hyppy tuntemattomaan kannatti.
“Kuvittajana ja yrittäjänä olet yhden ihmisen bändi, jossa sinun täytyy olla rumpali, kosketinsoittaja, roudari ja valoteknikko. Hyvät ja huonot vuodet kuuluvat yksityisyrittäjän elämään. Uskon kuitenkin, että mitä enemmän luovutat itsesi onnen varaan, sitä todennäköisemmin onnenkantamoiset osuvat kohdallesi.”
Molinet on osallistunut lukuisiin eri taidenäyttelyihin, ja hänen viimeisin aluevaltauksensa on lasinpuhallus. Luovista projekteista huolimatta hän ei kutsu itseään taiteilijaksi.
“Olen tiedonvälittäjä ja käsityöläinen. Työni on ratkaista ongelmia ja välittää ideoita visuaalisesti, ja tarvitsen raameja tekemiseeni. Taiteilija taas tutkii ja tuo jotain omasta sisimmästään muille.”
Molinet’n värikkäissä hahmoissa yhdistyvät huumori ja kokoluokalla leikittely. Uransa alkuaikoina hän oli reviiritietoinen ja pelkäsi, että joku muu saattaisi varastaa hänen ideansa ja tehdä ne paremmin.
“Olen kuitenkin tajunnut, että mitä avoimemmin jaan tietojani ja taitojani muille, sitä enemmän siitä hyötyvät kaikki.”
Hänen neuvonsa muille freelancereille on pysyä kriittisenä omaa työtään kohtaan.
“Meidän täytyy olla uskollisia tyylillemme, vaikka kukaan ei aluksi olisikaan kiinnostunut siitä, mitä teemme. Perfektionismi ei ole hyvästä, mutta virheistä oppiminen on arvokasta.”
Marraskuussa 2023 Molinet saapuu Helsinkiin ohjaamaan Kuvittajat ry:n mestarikurssin. Nähtyään yhdistyksen jäsenten portfolioita verkossa hän oli vaikuttunut suomalaiskuvittajien tasosta.
“Suomessa on todella lahjakkaita tekijöitä! Olen innoissani tilaisuudesta opettaa ammattikuvittajia, vaikka rehellisesti sanottuna se myös jännittää minua. Muistutin itseäni, että tämä on tilaisuus oppia uutta ja mennä oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Opettaminen on aina kaksisuuntaista, siitä hyötyvät molemmat osapuolet.”
Mestarikurssilla tullaan keskittymään etenkin hahmosuunnitteluun, joka on Molinet’n erikoisalaa.
Molinet kertoo työskentelevänsä usein tehokkaimmin aamun ensimmäisinä tunteina ja käyttävänsä iltapäivät ideoimiseen. Hänen työhuoneensa sijaitsee vain kymmenen minuutin pyöräilymatkan päässä, mutta useimmiten hän tekee töitä työpöydän ääressä kotona. Kuvittamisen ohella Molinet päivittää sosiaalista mediaa, vastaa sähköposteihin ja viimeiseksi, ennen koneen sulkemista, hän lähestyy uusia asiakkaita, ”koputtaa uusiin oviin”.
Eri agentuurit ovat lähestyneet Molinet’a vuosien varrella, mutta toistaiseksi hän on hoitanut asiakassuhteensa itsenäisesti.
“Ehkä urani seuraava vaihe on agentuurin kanssa työskentely. Se voisi olla uusi tapa kehittää itseäni. On mahdotonta olla jatkuvasti sekä tuottelias että luova.”
“Jos jonain päivinä työ ei suju, muistutan itseäni, että ei ole yhtä ainutta oikeaa tapaa olla kuvittaja. Me kaikki epäonnistumme joskus, ja meillä on omat määritelmämme siitä, mitä menestyminen tarkoittaa. Minulle se tarkoittaa vapautta.”