Tukholmalainen Marie Söderberg teki vuonna 1995 uhkarohkean päätöksen ja perusti oman agentuurin. Aiemmin Pariisissa ja New Yorkissa mallinuraa tehdessään hän oli pohtinut, että Ruotsista puuttui mainostoimistoja ja valokuvaajia yhdistävä linkki.

Aluksi Söderbergin edustuslistalla oli vain yksi valokuvaaja.

Toiminta kuitenkin sai tuulta alleen ja vuonna 2005 mukaan yhtiökumppaniksi tuli Jenny Myrberg Gip.

”Samoihin aikoihin tunnistimme markkinan kuvittajien edustamiselle”, Söderberg kertoo.

Söderberg Agentur tunnetaan Ruotsissa ja maailmalla erityisesti kuvittajien ja valokuvaajien agentuurina, mutta lisäksi se edustaa muun muassa stylisteja ja lavastajia.

Työssään Söderberg ei näe valokuvausta ja kuvitusta toistensa kilpailijoina.

”Joskus voimme saman projektin sisällä yhdistää molempia taidemuotoja.”

 Charlotte Öström on ollut Söderbergin palkkalistoilla seitsemisen vuotta ja edustaa tällä hetkellä 17 kuvittajaa ja kolmea 3D-taiteilijaa. Ennen agentin uraa hän työskenteli itsekin kuvittajana.

Öströmin sähköpostiin kilahtelee hakemuksia agentuurin listoille haluavilta kuvittajilta joka viikko. Merkittävä osa uusista edustettavista kuitenkin löytyy agentin omien verkostojen ja vinkkien kautta.

”Pyrin aina mahdollisimman kattavaan valikoimaan erilaisia tyylejä ja taustoja: haluamme listoillemme sekä kokeneita ammattilaisia että nousevia kykyjä.”

Agentuurin kuvittajien tyypillisiä asiakkaita ovat esimerkiksi kaupan ja elintarviketeollisuuden yritykset. Toisaalta projekteja tehdään paljon myös museoiden, teattereiden ja erilaisten järjestöjen kanssa.

Näkyvä muutos on Öströmin mukaan viime vuosina ollut se, että asiakkaat tulevat yhä useammin suoraan heidän puheilleen ilman välikätenä toimivaa mainostoimistoa. Se kertonee sekä kuvittamisen profiilin nosteesta että asiakkaiden säästötarpeista.

Kysymykseen siitä, miltä tämän hetken ruotsalainen kaupallinen kuvitus näyttää, on Öströmin mielestä vaikea vastata.

”Ruotsalainen kuvitus on hyvin globaalia kuvitusta. Monet taiteilijamme työskentelevät myös muissa maissa.”

Maan omaa kuvituskenttää määrittävät markkinan pienuus ja kilpailun kovuus, hän jatkaa. Agentuurin listoille asti yltävät kuvittajat ovat käytännössä aina todella sitoutuneita ammattilaisia. Yhä useammin heillä on myös vahva henkilöbrändi.

”Esimerkiksi Yoyo Nasty on kuvittamisen lisäksi suosittu somepersoona ja performanssitaiteilija. Ihmiset rakastavat häntä.”

Yoyo Nastyn maalaus sarjasta ”Nasty vases”.

Viime aikoina kaupallinen kuvitus on ylipäänsä kulkenut lähemmäs aluetta, joka perinteisesti määritellään taiteeksi, Öström ajattelee. Söderbergin kuvittajilta tilataan nykyään paljon esimerkiksi muraaleja ja muita käsinmaalattuja, suuria kokonaisuuksia.

”Se on tietenkin hienoa, mutta aiheuttaa minulle paljon työtä reilujen korvauksien neuvottelussa. Joskus on tärkeää myös sanoa ei, jos kohtuullisesta summasta ei päästä yhteisymmärrykseen.”

Öströmille paras yhteistyösuhde kuvittajan kanssa on pitkäkestoinen ja jatkuvasti uusiin suuntiin kasvava.

Sellainen hänellä on esimerkiksi tukholmalaisen, palkitun kuvittaja Erica Jacobsonin kanssa, jonka agentti Öström on ollut seitsemän vuotta.

Jacobson on tänä vuonna Mikkelin kuvitustriennalen kansainvälinen kunniavieras. Elokuusta lokakuuhun avoinna olevassa näyttelyssä on esillä useita Jacobsonin töitä.

Jo kaksikymmentä vuotta kuvittajan uraa tehnyt Jacobson sanoo, ettei edes muista, millaista on työskennellä ilman agentuurin tukea.

”Sopimuksien neuvotteluun, tekemiseen ja valvontaan menee yllättävän paljon aikaa ilman agenttia. Lisäksi kyseessä on ehdottomasti myös luova yhteistyö.”

Erica Jacobson Biblioteksbladet-lehdelle.

Yhdessä Jacobson ja Öström pallottelevat paljon alustavia ideoita edestakaisin. Öström myös rohkaisee Jacobsonia visioimaan tulevaisuuden unelmaprojekteja.

Hyväntuulisesta ja eläväisestä tyylistään tunnetun Jacobsonin asiakaskunta on jo monimuotoinen joukko: lähiaikoina hän kertoo tehneensä töitä esimerkiksi norjalaiselle kirkolle ja teknoon keskittyvälle levy-yhtiölle. Kuvittajan portfolioon kuuluu muun muassa lastenkirjoja, teatterijulkaisuja, t-paitoja, pakkaussuunnittelua ja kirjojen kansia.

Yhdistävä tekijä töissä ovat ainakin ihmishahmot. Jacobson kertoo, että ihmisten liike ja ilmeet kiehtovat häntä loputtomasti, vaikka ovatkin haastava kohde piirtäjälle.

Erityisen usein kuvituksissa näyttää seikkailevan naisia.

”Se on totta! Olen piirtänyt naisia ihan pienestä tytöstä saakka. Siinä mielessä en ole päässyt kovin pitkälle”, Jacobson selittää.

Suositulla Södermalmin alueella asuvan Jacobsonin äiti oli myös kuvittaja, isä työskenteli AD:na. Pitkään Jacobson ajatteli haluavansa itse tehdä jotain aivan muuta kuin vanhempansa ja haaveili asianajajan ammatista. Lyhyen yliopistouran jälkeen hän kuitenkin vaihtoi arvotettuun Konstfack-taidekouluun, josta valmistui graafisen suunnittelun ja kuvittamisen maisteriohjelmasta.

Oman tyylin kehittäminen oli Jacobsonin mukaan vuosien prosessi. Nykyään hänelle on tärkeää, että asiakkaat tuntevat ja arvostavat kuvittajalle ominaista, vapaata tapaa piirtää. Luottamus antaa tärkeää lisäenergiaa luovaan työhön.

Kuluneen vuoden kohokohtiin taiteilijalle kuuluvat 3D-installaation kehittäminen Absolut Vodka -merkille ja uuden kahvikonseptin visuaalinen suunnittelu elintarvikeyritykselle.

”Molemmat projektit olivat kaukana tyypillisestä piirtämisestäni, ja molemmissa olin hermostunut. Kokemukseni mukaan uusista aluevaltauksista syntyy kuitenkin aina jotain hyvää.”

Jens Magnusson ja Yoyo Nasty edustavat Söderbergin uudempaa asiakaskuntaa.

Tukholman ja New Yorkin välillä aikaansa jakava Magnusson on työskennellyt kuvittajana jo pitkään, mutta päätti hankkia agentin muutama vuosi sitten. Söderberg ja sen agentti Charlotte Öström valikoituivat oikeanlaisen yhteisymmärryksen ja kemian vuoksi.

”Haluan, että agenttini on samalla aaltopituudella kanssani, ja Charlotten kanssa asiat vain toimivat. Hän on myös hyvin järjestelmällinen siinä, miten kehittää työtäni eteenpäin.”

Konstfackista vuonna 1999 valmistunut Magnusson on tullut tunnetuksi analogista ja digitaalista piirtämistä sekoittavasta kollaasityylistään ja tehnyt töitä muun muassa Elle-lehdelle ja Ikea-tavaratalolle.

Pitkään Magnusson teki lähinnä graafista suunnittelua. Kahdeksan vuotta sitten hän päätti katsoa, voisiko elättää itsensä kuvittamisella. Vain vuotta myöhemmin Kanariansaarten matkailuviranomainen valitsi hänet kansainväliseen kampanjaan, jossa taiteilijat eri maista kuvittivat oman versionsa yhdestä saaresta.

”Se oli käännekohta. Tapasin paljon tunnettuja kuvittajia maailmalta ja kampanjasta syntynyt näyttely kiersi esimerkiksi Lontoossa.”

Magnusson myöntää, että agentuurin kanssa työskentely ei ole kaikilta osin sitä, mitä hän kuvitteli. Jotkut asiakkaat saattavat jopa kaikota, kun heitä pyytää ottamaan yhteyttä agenttiin projektin yksityiskohtien ja hintojen sopimiseksi.

”Toisaalta agenttini on joissain tapauksissa jopa kymmenkertaistanut palkkioni. Ja minun on paljon helpompi keskittyä työhöni, kun siihen ei kuulu rahaliikenteestä huolehtimista.”

Jens Magnusson Täbyn kaupungille.


Taiteilijanimeä Yoyo Nasty
 käyttävä Johanna Welinder valmistui Konsfackista vuonna 2019, mutta on ehtinyt jo työskennellä monen suuren brändin kanssa. Hän on suunnitellut printtejä esimerkiksi poptähti Zara Larssonin vaatekokoelmaan H&M-merkille sekä tunnetulle suunnittelijalle Lars Wallinille.

Työssä näkyy Welinderin tausta muotiopiskelijana. Hän kiinnostavat erityisesti tekstiilit ja yllättävät muodot.

”Haluan, että työni ovat jollain tavalla kiinni juuri tämän hetken maailmassa”, hän sanoo.

Etelä-Tukholmassa asuva Welinder työskentelee jaetulla työhuoneella ja kertoo kaipaavansa yksinäisen työn vastapainoksi tiivistä kollegaverkostoa. Oma agentti tarkoittaa ennen kaikkea mentoria, jonka kanssa voi keskustella uran tavoitteista.

”Charlottella on hurjasti kokemusta alalta, ja hän näkee kirkkaasti sen, millaisissa eri konteksteissa työni ja tyylini voisi toimia.”

Öström on esimerkiksi ohjannut Welinderia pakkaussuunnittelun pariin, joka oli hänelle aiemmin tuntematon maailma.

Tärkeintä agentin ja kuvittajan välisessä suhteessa on Welinderin mielestä avoin ja rehellinen kommunikaatio. Kuvittajilla on oma, usein hyvin spesifi estetiikkaansa, jota agentuurin täytyy ymmärtää – ja auttaa löytämään sille kaupallisia käyttökohteita.

Julkaistu Kuvittajassa 2/2020.

Lue myös

5.3.2024
/

Ulkomaiden vieraat

Ranskalaista eleganssia

5.9.2023
/

Ulkomaiden vieraat

Juan Molinet ja hupsut hahmot

1.3.2023
/

Ulkomaiden vieraat

Julia Rothman ja rakkaus New Yorkiin

1.9.2022
/

Ulkomaiden vieraat

Beatrice Alemagna ‒ Tarinoiden vapaus