Miten yhteistyö kuvittaja Pauliina Holman kanssa sai alkunsa, Timman brändijohtaja Pia Sissala?  

”Kun aikoinaan suunnittelin Timman visuaalista identiteettiä, tiesin heti, että halusin kuvitusten olevan siinä keskiössä. Rakastin Pauliinan kuvituksia, ja mietin, että ne voisivat sopia hyvin tyylillisesti tähän. Ne ovat kauniita, mutta eivät liian valmiiksi pureskeltuja — ehkä hieman mystisiäkin. Valokuvat kauneus- ja hyvinvointipalveluissa ovat monesti kliseisiä: orkideoita ja naisia valkoisissa pyyhkeissä. Esteettistä, mutta persoonatonta ja rajaavaa. Kun ehdotin tätä Timman johdolle, jännitin, että tämä olisi liian rohkea veto. Ilokseni kaikki kuitenkin pitivät tästä suunnasta, eikä kukaan epäröinyt.”  

Mikä sai rakentamaan Timman brändiä kuvitusten varaan?  

”Siihen aikaan (2020) UX & UI suunnittelu olivat nosteessa, mutta kaikki käyttöliittymät näyttivät ja tuntuivat samalta. Muistan, kuinka sellaiset digitaaliset palvelut kuin Headspace tai Dipsea tekivät minuun vaikutuksen, sillä ne olivat tajunneet hyödyntää kuvituksia, joiden avulla palvelut tuntuivat inhimillisemmiltä ja kiinnostavammilta. Timma on alusta, josta varataan käsityöläisten — kampaajien, kosmetologien ja hierojien palveluita. Siksi oli luontevaa, että myös meidän visuaalinen kielemme on käsintehtyä.” 

Kuvitukset tarjoavat tavan kuvata kauneutta ja hyvinvointia ilman, että osoittelemme ketään — tai jätämme ketään ulkopuolelle.

Pia Sissala, Timman brändijohtaja
Millaisia asioita halusitte tuoda esiin kokonaisuudessa? 

”Timman arvojen keskiössä on ollut aina monimuotoisuuden juhlistaminen ja perinteisen skandinaavisen kauneuskäsityksen laajentaminen, sillä kauneus ja hyvinvointi kuuluvat kaikille. Kuvitukset tarjoavat tavan kuvata kauneutta ja hyvinvointia ilman, että osoittelemme ketään — tai jätämme ketään ulkopuolelle. Siksi niihin on helppo samaistua iästä, sukupuolesta tai kulttuuritaustasta riippumatta. 

Yksi haaste oli visuaalisen identiteetin skaalautuvuus ja monikäyttöisyys. Kuvitukset ovat kuitenkin osoittautuneet hyvin toimiviksi yli markkinarajojen. En ole koskaan kuullut kenenkään valittavan, että ne eivät sopisi jollekin markkinalle. Päin vastoin – ne saavat jatkuvasti kehuja.” 

Mitä kuvitukset ovat vahvistaneet Timman brändiä? 

”Koen, että kuvitukset ovat auttaneet tekemään Timman brändistä muistettavan, sillä ne kutsuvat katsomaan tarkemmin. Ne tuovat persoonallisuutta ja inhimillisyyttä käyttöliittymään, joka voisi muuten jäädä geneeriseksi. Ne ovat toimineet symboleina, joita timmalaiset ovat kantaneet ylpeydellä vaatteissa ja elementteinä, jotka ovat koristaneet toimistojamme Suomessa ja ulkomailla. 
Yrittäjille ne ovat tarjonneet jotain, jonka suojissa jokainen Timman markkinapaikalla voi loistaa – riippumatta siitä, onko heillä oma vahva brändi tai ei. Tällainen valinta olisi voinut olla jollekin palvelulle ”liian radikaali”, mutta meille se on ollut ehdottomasti yksi parhaista brändivalinnoista.” 

_____________________

Julkaistu Kuvittaja-lehdessä 2/25.

3.10.2025
/

Asiakkaat

Muumista on moneksi

5.3.2024
/

Ilmiöt

Pakkaustarinoita

1.9.2019
/

Kuvittajat

Minni Havas muodin huipulla

Lue myös

3.10.2025
/

Asiakkaat

Muumista on moneksi