Joskus journalisti saa lehden ulkoasusuunnittelijalta suuren lahjan. Itselleni tällainen onnenpotku sattui seitsemän vuotta sitten. Olin kirjoittanut vapaana toimittajana Imageen artikkelin tavallisista ihmisistä, joilla on lähes pakkomielteinen suhde henkirikosten tutkimiseen. Kun sain nähdä Riikka Sormuselta juttuuni tilatut kuvitukset, tunsin itseni onnekkaaksi. Kauniit kuvat kevensivät rankkaa aihetta tehden sivuista elämyksellisen kokonaisuuden.

Laatukuvitukset nostavat paitsi artikkelin myös koko julkaisun uudelle tasolle. Ikävä kyllä pysäyttävän upeat lehtikuvitukset ovat harvinaista herkkua. Monesti kirjoittamiani tekstejä on eri lehdissä somistanut kuvapankkikuva, joka on saanut koko artikkelin vaikuttamaan halvalta ja höttöiseltä.

Median murrosta on kauhisteltu jo pitkään. Ihmiset ovat ehtineet tottua netin tarjoamiin ilmaisiin sisältöihin. Tilaajamäärät ja mediatalojen miljoonaosingot laskevat, millä perustellaan loputtomia irtisanomiskierroksia, heikentyviä sopimuksia ja jatkuvia säästötoimenpiteitä.

Lähiaikoina ammattikuvittajien keskuudessa on ihmetelty monia suurimpien medioiden kuvavalintoja. On nähty esimerkiksi hämmentäviä kuvapankeista kaivettuja piirroksia, kuvitusmaisia valmisfilttereitä valokuvien päällä ja valokuva artikkelin aiheeseen sopivasta muraalista ilman tietoa sen tekijästä.

Kuvien kanssa tehdyt oikaisut ja säästöt eivät jää huomaamatta. Ne saavat ammattilaiset kohottelemaan kulmakarvojaan, mutta vaikuttavat myös jokaisen lukijan kokemukseen siitä, onko media laadukas ja houkutteleva.

Julkaistu Kuvittajassa 2/19.

Suomalaiset lehdet käyttävät liian vähän kuvitusta, kirjoittaa päätoimittaja Henna Hietamäki
Lue myös päätoimittaja Henna Hietamäen vieraskolumni Journalisti-lehdestä.

Lue myös

4.6.2024
/

Ilmiöt

Arkistojen aarteet

11.3.2024
/

Ilmiöt

Säilyykö lehtikuvitus?

5.3.2024
/

Ilmiöt

Pakkaustarinoita

5.12.2023
/

Ilmiöt

Kuvitus tilassa